Co je to bartitsu, a jak je pojímáme v centru Dům rytířských ctnost
Doufám, že jsem vás trochu napnul. Než si řekneme o tomto viktoriánském stylu boje více, trochu ho přiblížím. Připomenu vám totiž, kde jste jej mohli vidět. Byli jste poslední době v kině? Pokud jste viděli film Sherlock Holmes, přesněji některý z obou akčních filmů s tímto detektivem, vzpomeňte si, jak v něm Sherlock Holmes bojuje. Jeho elegantní bojový styl, logický a snadný v přemožení nepřítele, to je Bartitsu.
Na přelomu 19. a 20. století založil Bartitsu britský příslušník střední třídy. Jak sám uvedl, reagoval na zvyšující se násilnosti v britských ulicích, především v Londýně.
Zakladatel Bartitsu se narodil v indickém Bangalore v roce 1860 a jeho původní jméno bylo Edward William Wright. Jelikož jeho otec byl významným stavitelem železnic, měl Edward možnost procestovat svět a prostudovat specifické systémy boje z různých zemí. Ve svých třiceti letech si změnil jméno na Edward William Barton-Wright, proč prameny neuvádějí.
E. W. Barton-Wright se vždy zajímal o bojová umění – během pobytu v Japonsku studoval tři školy jujutsu (Jiu jitsu): ve městě Koba Shinden Fudo Ryu (mistr Terajima Kuniichiro), poté se přesunul do Jokohamy, kde studoval Tenshin-Shinyo Ryu a poté se přestěhoval do Tokia, kde cvičil Kodokan Jiu jitsu (pravděpodobně ho učil mistr Jigoro Kano).
V roce 1898 se vrátil do Anglie s cílem spojit své znalosti o evropském i asijském bojovém umění do jednoho funkčního systému. V rámci spolupráce s dalšími mistry a instruktory zformoval Bartitsu.
V roce 1902 napsal: „Bartitsu bylo vytvořeno s cílem poskytnout mírumilovnému člověku vědecké poznatky o obraně proti násilníkům a rváčům. Tento systém zahrnuje nejen box, ale i použití hole, nohou a velmi lstivý a inteligentní japonský systém zápasu, kde váha a síla hrají malou roli.“ Bartitsu tak rozeznává čtyři rozestupy útočníka a obránce, těsný, blízky, střední a daleký rozstup, na každý má Bartitsu svůj soubor prolínajících se technik.
Vznik Bartitsu se spojuje se třemi hlavními trendy ve společnosti: medializace rostoucí kriminality v Anglii, ale i ve světě, fascinace vším asijským (zvláště Japonskem) a v neposlední míře i vzrůstající zájem o fyzickou kulturu těla. Bartitsu bylo vytvořeno speciálně pro sebeobranu ve městě a svou cílovou skupinu mělo ve střední a nižší třídě, u neozbrojených lidí, kteří se nejvíce obávali o svou bezpečnost. Média úspěšně zvyšovala paniku obyvatelstva zveřejňováním článků o uličních ganzích a naopak kladně informovala o možnosti posílit tělo a ducha prostřednictvím bojových umění a sportů. Spolu s Bartitsu tak svůj vzestup zaznamenalo také francouzské Savate nebo La Canne (sebeobrana s použitím vycházkové hole), jeho samostatné součásti. Bartitsu tak bylo prezentováno jako alternativa k životu ve strachu z napadení, oloupení, znásilnění či vraždy. Což platí dílem i dnes.
Dům rytířských ctností má k věcem inovativní přístup. V čem se naše pojetí Bartitsu liší od původního pojetí?
V zásadě modernizací při zachování tradic. Samozřejmě, že výuka Bartitsu má sloužit k vlastní sebeobraně, ovšem stejně jako u ostatních kurzů Domu rytířských ctností je nejdůležitější, aby se účastníci bavili. Nedržíme se striktně textů pana Bartona, přidáváme poznatky o širokém spektru bojových umění, především evropského západu. Jedná se o středověký zápas, o různé styly boje tesákem i nožem, s obuškem či vycházkovou holí, ale o řadu mistrovských škol středověku i novověku. Například používáme učebnici boje hůlkou pro policejní složky v Indii napsanou na přelomu století. Tato zapadá i do původního konceptu Bartitsu, neboť vznikla v době, kdy se tvořil názor na bojové umění u původního autora.
S ohledem na čtyři rozestupy Bartitsu, pro těsný rozestup přidáme středověký zápas a prvky dalších orientálních umění. Na rozestup blízký, u kterého je v Bartitsu primární box, navážeme nejpřesněji, opět boxerským technikami a některými úderovými technikami východních bojových umění, které používá již původní autor. Doplníme je pak technikami ranně Evropskými a například technikami z Filipín. Pro střední rozestup máme kopy z francouzského Savatu, k nim použijeme kopů ze středověkého zápasu a dalších umění například opět Filipín. Pro daleký rozestup použijeme boj hůlkou dle Vigniho použitého původním Bartitsu, doplněný o moderní obušek inspirovaný šermem tesákem i metodami současných „real defence“ škol.
Nejpodstatněji se změnil přístup výuky u strategie a taktiky boje a v právním pojetí. Jestliže Barton zná především reakci na útok, my víme, že musíme být proaktivní a hrozícímu útoku předejít, abychom omezili možné škody na našem zdraví. Stejně tak se věnujeme i před-konfliktní a po-konfliktní fázi sebeobrany.
Dům rytířských ctností v Bartitsu přidává přednášky v teorii, jakou je například znalost různých barev stavů bezpečí a nebezpečí, právní a psychologické minimum.
Tento text jistě nevyčerpal znalosti o Bartitsu a toho co dělá Dům rytířských ctností. Můžeme se těšit na řadu článků s obdobnou tématikou. To co víme a umíme, si nechceme nechat pro sebe a rádi se s vámi podělíme. V této souvislosti prosím, pokud máte více informací, či informace jiné, dejte nám vědět. Těšíme se na každou novinku související s naší oblíbenou činností – bojovým uměním.
Robert Waschka
Bartitsu, každodenní situace reálné sebeobrany
Tichá ulička večer v tmách? Nebo spíše opilý kamarád co se chce prát a vy mu nechcete ublížit? Nebo se na vás někdo jen tak lepí. Hele ruka ve vaší kapse. Dá se ubránit únosu?
Robert Waschka
Festival bojovníků, bofry a bartitsu, dětem i dospělým
Přehlídka evropských historických bojových umění je tradicí již od roku 2001. Sobota 1. 11. 2014 je určená pro veřejnost přináší soutěže choreografií, exhibice jednotlivých škol šermu, workshopy s mistry jednotlivých škol. Lukostřelba, divadelní představení a dobové hry pro děti všeho věku zaplní areál Housova Mlýna.
Robert Waschka
Opět je tu MoveCon, tentokrát hostem Pragofestu 2013
Fantazie a pohyb jdou skvěle dohromady. S mečem se prohání po obrazovce snadno, co to zkusit na vlastní kůži?
Robert Waschka
Animefest – Cosfight
Brno hostilo již devátý ročník setkání fanoušků japonské kultury anime. Spolu s kolegy z Domu rytířských ctností jsem opět chystal show. Letošní Animefest se přesunul do prostor BVV, veletržní prostředí mu rozhodně prospělo, i když jsme se báli, že tomu bude naopak.
Robert Waschka
Akce o pohybu, pohyb na akci je MoveCon součást Festivalu Fantazie
Pohyb, setkávání. Vylučují se nebo naopak umí koexistovat či se přímo doplňovat? Festival Fantazie v Chotěboři (29. 6. – 8. 7.) navštíví tisíce lidí, přijedou za filmy, hrami a vším, co je protknuté dobrodružstvím, ať se jedná o světy fantasy nebo sci-fi, či seriály z hororového prostředí. To je setkávání, ale musí se odehrávat jen vsedě, při sledování filmů a hraní her? Co je ale největším dobrodružstvím? Prožít něco napínavého na vlastní kůži. Vzrušujícím zážitkem se může stát vášnivý tanec, první krůčky v bojovém umění anebo tak, na první pohled, jednoduchá věc jako je ranní rozcvička.
Robert Waschka
Hodina tance, s mečem?
Pokud si vyhledáte Pragoffest 2012, můžete nabýt dojmu, že se jedná o klasické setkání fanoušků scifi a fantasy, her, literatury a filmů, případně něco málo navíc. Ovšem pozor je tu také MoveCon! Tradice linie pohybové zábavy jakoby šla přímo proti obvyklé představě o činnosti fanů (tedy přátel vedeného literárního směru), běžně je vnímáme jako obtloustlé počítačové maniaky. Pravda je vzdálená na míle. Je to již pár let, co zjistila komunita kolem sci fi a fantasy, že některá dobrodružství lze zažít i jinak, než listováním v knize či klikáním myší. Ne, nemyslím tím hry na hrdiny v plenéru tedy LARP, i když s tématem do jisté míry souvisí.
Robert Waschka
Kaskadérská dílna s Daynou Chiplin, report účastníka
Jako ve všech oborech i lektor stage combatu se musí stále vzdělávat. Využil jsem výjimečné nabídky a účastnil se intenzívní dílny vedené hvězdou současné kaskadérské scény.
Robert Waschka
Šermírna stokrát jinak, tentokrát s šikulkami, aneb Pragofest 2011
Pragofest je con, čili setkání fanoušků převážně sci-fi a fantasy, v různých podobách, od literatury po živé hraní her na hrdiny, filmové fanoušky nevyjímaje. Na této akci jsem dostal příležitost přiblížit zájemcům boj rapírem a přináším pár postřehů.
Robert Waschka
Scénický boj s plným kontaktem a LARP
Co má společného scénický šerm a sex? Patří ke hře na hrdiny boj? Jistě. Je však možné dopustit u živého hraní na hrdiny (LARP – live action role-playing /game/) přímý fyzický kontakt účastníků?
Robert Waschka
Fenixcon 2010, Zbraně chaosu a chaos ve zbraních, jak to dopadlo
Není nad večerní přednášky o šermu a zbraních... ti kdo přišli přímo z baru si zamilovali bonmot: Hrejme si s násilím.
Robert Waschka
Recenze a falické symboly
Není snadné dopustit se kvalitního názoru na knihu, film či jiné kulturní dílo. Většinou si čtenář recenze uvědomuje, že se jedná o autorův niterně osobní názor na věc, ale současně očekává od "profesionálního" recenzenta i hlubší úvahy.
Robert Waschka
S Kulhavým ďáblem naposledy… nebo možná ne
Den se sešel s nocí a déšť se sluncem. Po dni plném bouřky nastal den plný deště. A konečně středa, den slunce a tím pádem hurá na scénu. Zatímco budeme ještě do neděle hrát, každý den na zámku v Telči, v jedenáct, v jednu a ve tři, seriál o Alonzovi a Asmodeovi končí.
Robert Waschka
Ďábel v nás a s námi kulhá v Telči již po IV.
Palčivé horko, ve vlnách a všude. Stín je sen, na scéně praží a není se kam skrýt. Ďábel se potí jako nejposlednější smrtelník. Každá zlomyslnost zní v tom vedru ještě kousavěji, renesanční kabátec z černé tlusté látky se mění v mučicí nástroj. A přece hrajem, v pekelném tempu.
Robert Waschka
Potřetí s ďáblem, Kulhavec scéna za scénou III
Renesanční čas byl tvrdý. Za slovíčko mohla padnout hlava. To dnes vám nehrozí, můžete svým bližním spílat a můžete jim krást čest i city, nikdo se vám nepostaví se zbraní za úsvitu. Tehdy, tehdy to bylo jiné...
Robert Waschka
Kulhavý ďábel, scéna za scénou II
Tak zase se ponoříme do světa renesance, do světa, který v 17. století pan Le Sage sepsal ve svém románu o chudém Alonzovi šlechetné krve a zapomenutém démonu Asmodovi. Minule jsme hrdinu opustili v těžké situaci, na krk mu míří kord vraha a v ruce drží starou opletenou lahev. Žel prázdnou, jen trocha dýmu se z ní vyřinula, suchým prachem vrahy neuplatí a smrt se blíží.
Robert Waschka
Kulhavý ďábel, scéna za scénou I
Pro přátele, kteří nemohou, pro línější, kterým se nechce, pro zvědavé, kteří nakonec přijedou a uzřou. Pro všechny postupně a v kouscích budu vyprávět útržky příběhu. Tak pojďte se mnou za Alonzem, Serafínou, bratry bez trika, zato s ostrými meči, vrahounem i grisetkou...
Robert Waschka
Tak konečně Slunce v Telči a ďábel na scéně
Propršelo se postupně ke krásné neděli a následně i krásné středě. Premiéra za námi a prvních pár repríz také. Milí diváci, ještě milejší divačky, zvláště ve scéně s postrestaným záletníkem ženy jásají.
Robert Waschka
Telč zatím bez ďábla, deník jedněch šermířů I
Hrajeme v jedenáct, v jednu a ve tři, tuhle větu jsme za posledních jedenáct let opakovali v Telči stokrát. Bůh se dnes rozhodl, že věci budou jinak.
Robert Waschka
Smečka zdivočelých robotů sežrala stařenku
Problémy se zastararalou technologií BioRobots se množí. Insolvence této americké firmy vedla k neplacení poplatků za elektřinu a společnost CZez.cz odpojila minulý týden energii z elektrické ohrady kolem pozemků BioRobots.
Robert Waschka
Pole válečné, mrtvolami hnojené
Kůň padá, já seskočím. Nejnutnější výstroj mám na těle, ještě zvednout palaš a zasunout do pochvy. Jsem připraven na zteč.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 32
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 906x